Monday, January 28, 2013

Mari berSILAT



Assalamuaikum pembuka cerita,
Hari ini langit berbulan purnama,
Entry kali ini biasa sahaja,
Silat Melayu lambang budaya.


Bila sebut je pasal silat mesti orang fikir macam-macam benda kan kan kan..
contohnya:

    "kawan aku kata silat ni ada baca pelik-pelik, ye ke??"

    " orang yang main silat ni kebal ea? "

dan macam-macam lagilah..tapi sebenarnya aku rasa silat ni xde benda yg pelik pun..sebab apa aku cakap macam tu, sebabnya aku ni pun masuk silat juga iaitu Silat Seni Gayong Malaysia kat UiTM Segamat, Johor..

   Sepanjang aku terlibat dengan silat ni, xde pula aku tengok benda yg menyimpang dengan agama Islam..mungkin orang luar yg tak tahu apa itu silat akan cakap yg bukan-bukan..Silat ni walaupun nampak kasar tapi sebenarnya di situ ada kelembutan..bukan lembut aww aww tu ye..haha

     maksud aku kat sini pergerakan silat ni x payah keras atau kasar sangat sampai berdarah-darah macam martial arts yg lain contohnya muay thai..silat ni gerakan dia nampak lembut tapi pantas serta padu..sekali mangsa kena memang merana la..aku cakap ni berdasarkan pengalaman aku masa latihan silat..memang sedap la kena, kalau salah buat latihan, boleh patah tangan kita..sebab tu la adat belajar mestilah berguru..
  Cikgu yg mengajar aku tunjuk la demo sikit kat anak-anak muridnya..aku pernah menjadi mangsa demonya..balik dari latihan memang satu badan sakit-sakit..2 atau 3 hari baru elok sakitnya..nak mencangkung buang hajat pun seksa wooo..

  Kalau nak cerita pasal pengalaman aku bersilat memang banyak sangat..macam-macam la..

   Aku sebenarnya dah lama minat gila dengan martial arts sejak sekolah dulu..kat sekolah menengah aku dulu ada je aktiviti silat tiap-tiap minggu, tapi disebabkan malas nak pergi latihan hari Sabtu (maklumlah Sabtu kan cuti sekolah) dan kawan pun xde nak pergi sama-sama, aku pun xmasuk la silat kat sekolah tu..
   Bila masuk UiTM, memang dah rancang nak masuk martial arts, xkisah la apa-apa pun asalkan martial arts..kat UiTM Segamat ni ada Silat Gayong, Silat Cekak, Silat Sendeng, Taekwando, dan Silat Olahraga..
Tupp..tupp..
Aku masuk Silat Gayong sebab dia punya demo mantopp habis..agak teruja dengan demonya, aku terus mendaftarkan diriku ini tanpa paksaan dari mana-mana pihak...cewaahh..aku pun join silat sejak semester 1 kat UiTM ni

  Senior semua baik-baik, dah la baik,hensem pula tu..haha (jangan perasan ye)..cikgu-cikgu pun sporting..sangat selesa sampai dah rasa macam keluarga sendiri..boleh huhahuha sama-sama

   Banyak betul pengalaman pahit manis kat silat ni..yang pahit malas aku nak cerita, menyampah! =.=
pengalaman yg manis sangat banyak.. :)  aku punya ehem ehem pun dari budak silat gayong yg aku join ni...hehehe
Permintaan utk persembahan demo pun banyak, ada yg aku join ada yg tak..bangga tau bila persembahkan silat ni kepada orang luar..

   Ramai yg takut atau xnak masuk silat dengan alasan:

  "malaslah, nanti sakit badan, penat lagi"
  "aku banyak assignment nak kena buat, takut bila masuk silat xsempat siapkan"
  "macam sakit je masuk silat ni"

hellooo...mana-mana martial arts pun akan sakit badan ok..kecederaan ringan tu perkara biasalah kalau dah masuk martial arts...

Ni aku nak share sebahagian gambar sepanjang aku join silat gayong kat UiTM Segamat ni..enjoy~
masa ujian kenaikan bengkung (sem 2)

masa UNIFEST  (sem 2)

lepas demo kat UNIFEST (SEM 2)

Rombongan ke Taiping, Perak (sem 3)

masa KARISMA, ini peringkat UiTM (sem 3)

dinner (sem 5)

selepas demo UNIFEST (sem 5)


Latihan petang
demo SUKOL (sem 5)
                                   
demo utk dinner accounting (sem 5)

selepas demo utk Student's Voice MPP (SEM 6)

 
   haa..dah puas tengok gambar?? comelkan kitorang..sape kata silat ni orangnya ganas..

p/s: dalam banyak-banyak gambar kat atas, ehem ehem aku pun ada :D..pandai-pandai la korang cari sendiri

No comments:

Post a Comment