Tuesday, January 29, 2013

Wanita, Pakaian & .... (dulu, kini dan selamanya)





Assalamualaikum...kabare?? apo kono eh jang??

   Kalau korang tengok tajuk entry kali ni, mesti korang dah tau aku nak cerita pasal apa kan..

  
baju peplum zaman sekarang
    Sekarang dah tahun 2013, pakaian pun dah macam-macam fesyen dari dulu sampai sekarang. fesyen perempuan la yg paling menyerlah rasanya.. sekarang fesyen wanita paling popular ialah peplum pearplum arghh macam mana ejaan dia ni..hurgghh.. apa-apa jelah..peplum kot =.="

baju peplum ni ala-ala baju zaman saloma dulu tu..yg baju dia atas kecik pastu tiba-tiba kembang kat bawah macam skirt..aku nak pakai memang tidak lah..ketat siott..
baju peplum saloma



   Haa.. ada lagi fesyen femessshhh sekarang iaitu baju ala-ala artis korea..hmmm.. aku tak minat korea tau. baju ni bak kata mak aku 'nipih baye' dalam bahasa kelantan.. maksudnya nipis sampai nampak bayang bentuk badan.. waauu, seksa mata tengok.. eheemm.. baju ni memang cantik sebab warna dia ceria. si pemakai memang nampak comel.. aku suka tengok kat kedai baju macam tu, tapi tak beli pun,..ahaha



  tudung pun dah macam-macam jenis sekarang.. ada tudung ikan bawal, eh bawal..haha.. pastu ada tudung sarung yg terus pakai xyah nak adjust bagai, tapi aku panggil tudung indon je..huhu.. lagi ada tudung selendang.. pakai ni kena pandai lilit, kalau tak boleh tercekik tuan punya badan nanti..




   tapi, trend perempuan bertudung sekarang mesti nak ada bonggol bila pakai tudung.. aku tengok dah rupa macam alien dalam cerita Alien vs Predator tu.. eheh, sorry utk siapa yg terasa tu.. bukan xcantik ke apa.. tapi nak berbonggol tu agak-agak la, xyah la sampai nampak kepala tu jadi macam kon aiskrim terbalik..hahaha (gelak guling-guling)
    tapi, kalau kita tengok balik syarat-syarat pemakaian dalam Islam.. tak boleh menzahirkan aset yg kita ada.. aset bagi perempuan pada aku mestilah 1 badan kita ni.. jadi, xperlu la nak bonggol bagai macam nak tunjuk yg rambut kita ni panjang mengurai bak rapunzel..



   tapi, tapi, tapi dan tapi... wanita, gadis, adik, kakak semua zaman sekarang ni susah nak tengok pakai kain batik bila duduk kat rumah.. semua pakat pakai seluar belaka.. aku pun baru belajar pakai kain batik 2 hari lepas..hehe..  comel apa bila perempuan pakai kain batik, terserlah keayuan sebagai gadis melayu..ceewaahh.. jangan kain batik hanya diguna utk tutup kita yg dah terbaring tak bernyawa nanti..opppsss

wuhuhuhu... bergaya cik kak kita ni

    Ehmmm.. tapi satu je yg aku xpuas hati sekarang ni.. kenapa pakaian perempuan makin lama makin kecil, singkat, nipis, kontot, ketat dan yg sama waktu dengannya.. dah la baju yg ada ciri-ciri tadi fesyennya lawa-lawa..addesss..
   yg pakaian si lelaki tetap maintain dari dulu sampai sekarang, masih menutup aurat.. fesyen pun xdelah banyak yg terdedah sana sini pun..
   kalau korang perasan lelaki kalau boleh nak pakai tutup habis satu badan macam perempuan.. tapi perempuan terbalik pula.. aku cakap camni sebab aku tengok artis-artis kita ni lah.. x kisah la dalam ke luar negara, trend dia lebih kurang sama je.. yg lelaki alim, yg perempuan,.. masyaallahhh~ korang renung-renungkanlah.. artis wanita malaysia sekarang alhamdulillah ramai yg dah berubah ke arah kebaikan dengan bertudung.. comel je dorang semua.. :)

xmau jadi camni
tapi, jadilah macam ini..haha

    Aku suka tengok perempuan pakai tudung labuh, baju labuh.. senang cerita yg tutup aurat dengan sempurna.. nampak comel je.. sejuk mata memandang.. kan best kalau aku dapat pakai camtu satu hari nanti.. :)  sekarang ni memang la aku pakai tutup aurat, tapi tak lah sesempurna mana pun.. kadang-kadang ada juga yg terlepas pandang..

comel kan....

Akhir kalam, berpakaianlah mengikut syariat Islam, kalau boleh jangan pakai macam gambar kat bawah ni ye.. jangan terlampau ikut trend sangat.. wassalam










 

No comments:

Post a Comment